dissabte, 11 de juny del 2016

ESCALADES A MENDOZA

En aquesta província hi ha un munt de llocs per escalar; des de pràcticament al mateix pas de Los Libertadores fins a Malargüe. És més pràctic volar a Santiago de Chile que a Buenos Aires, ja que et queda molt més a prop i el bitllet d’avió és més econòmic. Per contra, llogar el cotxe a Chile per entrar a Argentina surt uns 200€ més car pel tema asseguarança. El canvi actual en euros és 1-16. També és bo portar dolars ja que a les farmàcies dels pobles te’ls canvien i a millor preu que al banc.

La principal zona d’escalada és Arenales; és una zona d’escalada d’alta muntanya, el refu està a 2500m i sempre s’escala per sobre! Però té la particularitat que s’hi pot arribar amb cotxe per pista forestal; ja que hi ha un pas fronterer. Amb un turisme s’hi arriba bé. Es pot aconseguir una guia per internet; “escaladas en Mendoza”.

Per anar-hi, s’ha d’agafar la ruta 40 fins a Tunuyán, 135 km al sud de Mendoza. D’aquí anar direcció a los Sauces i Vista Flores fins al poble del Manzano Histórico. Llavors comença la pista forestal de 12.5 km fins al refu Portinari. Aquest refu és propietat de la Gendarmeria  Nacional i sempre hi ha militars. Quant hi arribes t’has de registrar i t’agafen les dades; cal portar el passaport i també et registren el cotxe, motxilles, bolsos…o sigui que millor no portar substàncies prohibides! Per escalar a les primeres parets es pot aparcar abans del recinte del refu i pujar directament a la base de la paret; suposo que llavors no cal registrar-se…

Si no es disposa de vehicle propi es pot contactar amb Yagua que té servei de taxi i et pot pujar amb furgo des del Manzano.

Està permès acampar; nosaltres ens vem instal.lar al costat de la carretera al pàrquing que es troba 1km després del refu, on hi ha un petit pont que creua el riu. Sinó, des daquest punt, surt un camí que en 1km, en direcció a la vall Cajón de los Arenales, et porta fins a un refu lliure propietat del Club Andino Tupugato; als voltants d’aquest refu també s’hi pot montar la tenda; hi ha bons planells i també hi neix un petit rierol.

L’escalada és sobre granit, en molts casos per plaques equipades, però amb moltes vies d’autoprotecció per  fissures.

La millor època per anar-hi són els mesos de desembre a març. Nosaltres vem estar-hi a l’Abril i ja és una mica tard; però tot i que ja hi havia nevat es podia escalar a gairebé totes les parets, això si, al Sol.

Nosaltres hi vem  pujar per 3 dies, però només en vem escalar 2 ja que va entrar mal temps amb neu. Vem escalar a la zona de la Muralla de la Mitria; a les agulles més altes hi feia massa vent…una llàstima! Aquí hi ha una bona colla de vies de poc més de 100m amb una roca de molt bona qualitat, però amb un  tacte una mica patinós que costa adaptar-s’hi. També hi trobem varis sectors d’esportiva. L’aproximació es pot fer des del refu per un camí que puja directe a peu de paret o des del lloc on vem acampar per un camí còmode que va en diagonal.

Nosaltres estàvem instal.lats a San Rafael, concretament a les CABAÑAS AITUE, al punt quilomètric 19 de la carretera del Valle Grande; ens van tractar molt bé i hi vem estar com a casa. Aquesta època, al ser temporada baixa s’hi està molt tranquil, molts càmpings estan tancats i es pot negociar el preu! Des d’aquí trigues una mica més de dues hores fins al Manzano Historico.

Molt aprop d’aquí hi ha alguna zona d’escalada esportiva.  No és un gran sector per anar-hi expressament, però si estàs per la zona val la pena anar-hi.

El gran atractiu d’aquesta zona és el Cañón del Atuel, que el comparen amb el Gran Cañon del Colorado…tot i que és força més petit, però es mereix una visita. Es pot recórrer en cotxe per una bona pista d’uns 45km.

Continuant direcció sud per la Ruta 40 volíem escalar al sector de Cascadas de Manqui Malal, però quant hi vem arribar ens van informar que està prohibit escalar-hi ja que hi ha hagut varis desprendiments i si hi hagés algun accident, al ser un terreny privat, els propietaris podrien tenir problemes. O sigui que vem continuar el nostre viatge cap al sud conduint durant 2 dies mé fins a Bariloche…